Uw zoekacties: Franciscusoord : Meer dan alleen een school

Artikelen ( Heemkundevereniging Houthem-St.Gerlach )

beacon
 
 
Artikel
Franciscusoord : Meer dan alleen een school
Datering:
2009
Titel:
Franciscusoord : Meer dan alleen een school
Titel tijdschrift:
ABP Magazine
Afleveringsnummer:
ABP Magazine, (2009) nr. 12 (april), p. 19-21
Samenvatting:
Met diverse foto's.

In het Limburgse Houthem St. Gerlach ligt sinds 1966 Franciscusoord, een bijzondere onderwijsinstelling. Hier werken leerkrachten en behandelaars samen om onderwijs en revalidatiezorg te geven aan 265 kinderen met een beperking. Achter de schoolpoort In Nederland volgen elke dag zo'n 3,5 miljoen leerlingen en studenten onderwijs. Op meer dan 8.700 scholen krijgen zij de kans eigen mogelijkheden te ontdekken, te ontplooien en te gebruiken. Een goed onderwijssysteem is de basis om goed te kunnen functioneren in de maatschappij. In deze serie kijkt u mee achter bijzondere schoolpoorten. Deze keer Franciscusoord in het Limburgse Houthem St. Gerlach. Een gang vol met rolstoelen, aangepaste fietsjes, bolderwagens en andere hulpmiddelen laat meteen al zien dat het hier anders is. 'Een ideale combinatie van zorg en onderwijs, dat zijn wij.' Joan van Zomeren, directeur Franciscusoord aan het woord. 'Leerkrachten en behandelaars werken hier met elkaar samen om onderwijs en revalidatiezorg aan 265 kinderen te geven. In dit gebouw voel je gewoon de enorme betrokkenheid van de collega's die werken aan de ontwikkeling van de kinderen. Daarnaast bieden we nog eens 180 leerlingen in een groot deel van Limburg extra begeleiding op reguliere scholen en indien gewenst ook zorg ter plekke. Werken aan groei 'Een kind, een plan', vormt het uitgangspunt voor de behandeling. Dat houdt in dat we onderwijs, revalidatie en andere zorg zoals logeren en naschoolse opvang, zoveel mogelijk op elkaar afstemmen. Onze behandeling is er uiteindelijk op gericht dat het kind straks als volwassene zo zelfstandig mogelijk kan deelnemen in de maatschappij. Voor peuters in de leeftijd van 0 tot 4 jaar starten we met de vroegrevalidatie. Extra hulp en therapie geven wij als de ontwikkeling niet zo vanzelfsprekend is als bij leeftijdgenootjes. Daarna kunnen kinderen vanaf 4 jaar, met een lichamelijke of meer onderwijs volgen.
Samenvatting2:
Maar ze kunnen ook gebruik maken van onze begeleiding en in het reguliere onderwijs blijven. De zwaarste vorm is dat een kind een hele intensieve revalidatiebehandeling en zorg nodig heeft. Het kind blijft dan ook 's nachts hier in speciaal daarvoor ingerichte paviljoens.' Onderwijs In de onderbouw van 4 tot 9 jaar wordt vooral gewerkt aan de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind. Spel- en werkgedrag, de zelfredzaamheid, spraak en taalontwikkeling. Als die ontwikkelingen voldoende zijn, vindt een verdeling plaats. De middenbouw is er voor de groep van 9 tot 14 jaar. Hier vindt een voortzetting plaats van de uitgezette leerroutes. Binnen hun mogelijkheden werken de leerlingen aan verdere ontwikkeling en vaardigheden. In de bovenbouw, de 14 tot 20 jarigen, is het onderwijs gesplitst in twee stromen. De praktijkstroom is, naast het onderhouden van schoolse vaardigheden, hoofdzakelijk gericht op trainingen, interne stage en externe stage. En het onderwijs gericht op dagbesteding, wonen en vrijetijdsbesteding vanuit een zo zelfstandig mogelijke plek in de samenleving. In overleg met de jongere, de ouders en de leerkracht wordt een individueel programma samengesteld dat zoveel mogelijk gericht is op de naschoolse periode. Ook heeft Franciscusoord een speciaal ingericht woontraincentrum in het centrum van Heerlen, genaamd Villa Franca. Hier ligt de nadruk helemaal op het zelfstandig functioneren in de maatschappij. Jongeren wonen en trainen hier een jaar lang zeven dagen per week.
Samenvatting3:
Revalidatie

Een klas is zo'n 7 tot 12 leerlingen groot. Een vaste leerkracht is verantwoordelijk voor het onderwijs. En de klassenassistent biedt verzorging (lichaamsverzorging, zindelijkheidstraining, hulp bij het eten en drinken) en ondersteuning tijdens het leerproces. Vakleerkrachten geven bewegingsonderwijs, zwemmen, drama, muziek, techniek en computeronderwijs. Joan van Zomeren: 'Vergeet niet dat het hier allemaal anders gaat en er vaak individueel aanpassingen noodzakelijk zijn. Ook zijn er nog remedial teachers, een intern begeleider en drie schoolpedagogen. En er is een schrijfcentrum dat hulp en deskundige begeleiding biedt bij schrijfproblemen, speciale behandeling voor niet sprekende kinderen (COCP), eigenlijk te veel om op te noemen. Voor de revalidatie zijn er fysiotherapeuten, logopedisten, ergotherapeuten, psychologen, orthopedagogen, maatschappelijk werkenden, verpleegkundigen en kinderrevalidatieartsen actief. En dan heb ik het nog niet gehad over al het huishoudelijke, het technische en ondersteunende personeel.' Blijven logeren Voor de vrije tijd is er op Franciscusoord de naschoolse opvang. Voor wie een nachtje wil blijven logeren, ook in het weekend, is er altijd een plekje. Dan kunnen pa en ma ook eens op stap. Op het terrein van Franciscusoord kunnen zelfs gezinnen met een kind met een beperking op vakantie komen. Franciscusoord werkt daarvoor nauw samen met de Kindervallei en de Wigwamvakanties. Ouders kunnen bijvoorbeeld samen met hun kind, maar ook met oma en opa logeren dichtbij school. Zo kan de familie eens meekijken in de klas of toekijken bij een behandeling van hun kind of kleinkind. Logeren in de Kindervallei is een feest. Eigen Zaate Hermenie, eigen cd 'Hoe kan het ook anders,' zegt Joan van Zomeren, 'we hebben hier ook een eigen "Zaate Hermenie". Sinds kort met een eigen cd. Hebt u belangstelling voor deze cd, mail dan naar b.driessen(at)srl.nl.
Geografische namen: