Uw zoekacties: Seijst, 2000; p. 122

titel ( Gemeentearchief Zeist )

Veel archieven hebben ook een bibliotheekcollectie. Dit is zeer divers van aard, denk bijvoorbeeld aan informatieve boeken over de regio, tijdschriften van een vereniging, programmaboekjes van verkiezingen, artikelen uit kranten en tijdschriften.

beacon
 
 
Erfgoedstuk
Tijdschriftpagina
Seijst, 2000; p. 122
Titel:
Seijst
Beheerder:
Zeister Historisch Genootschap
Jaar:
2000
Pagina:
122
Is onderdeel van:
ZOOO-IV
2. DE FIGI-AVONDEN Tot de groten van het Nederlands
toneel behoort Eduard Verkade: regisseur, toneelspeler, toneeldirecteur, theaterdirecteur. Veel acteurs zijn door hem gevormd. Verkade voelde zich in Hgi goed thuis. Zijn stukken werden door het Hgi-publiek duide- lijk gewaardeerd, zowel het klassieke wereldrepertoire als
successen uit (Shakespeare, het
vrij recente buitenland
Ghéon, Molnàr,
Schnitzler, Shaw, Wilde) en de zogenaamde society-plays: "Engelse salonstukken met weinig decorwisselingen en bijna geen plot. De kracht van het genre lag in de dialoog: beschaafde dames en heren die zich in luxe wentelden en de tijd met praten doodden, daarbij niet zelden hun eigen stand bekritiserend. Het society-drama vereiste een nieuw soort acteurSj acteurs van goede komaf die het leven van de 'upper ten' door en door kenden, die zich met aangeboren gratie op het toneel wisten te bewegen en die in algemeen beschaafd Nederlands met
elkaar konden converseren. Verkade
verlangde van hen verstandelijk spel - geen uiterlijke realiteit, maar realiteit van binnen uit". Z
De uitspraak van Paul Huf in 1921/
22 over het Haagse Theater Verkade - "society vóór en society achter het voetlicht"3 - was bij die toneelstukken vergelijkbaar op Figi van toepassing. Op 1 oktober 1927 werd in Hgi door
het Vereenigd Rotterdamsch Hofstad- Tooneel de première gegeven van Het heksenproces, een toneelspel in drie bedrijven van mr. CP. van Rossem, gespeeld door onder anderen Louis van Gasteren en Hermann Schwab. Hunningher schrijft over deze toneelschrijver: "Uchter toon werd aangeslagen door de talentvolle CP. van Rossem in zijn fantastische comedie Weder- geboorte, het geestige spel Diogenes, Phyllisj als ernstig werk schreef hij daarnaast Het Heksenproces, een verdediging van het spiritisme".4 Bij deze première bevond zich
onder het publiek de voormalig artistiek leider van de Koninklijke Vereeniging
het Nederlandsch
Tooneel Herman Roelvink. Uit door hem nagelaten aantekeningen blijkt hij niet erg gecharmeerd geweest te zijn van het stuk: "Het spiritisme heeft de schrijver, die van huis uit een materialistisch denkend mensch is, zóó te pakken dat hij er ook op het tooneel van moet getuigen. Daarom kwam 't probleem niet 'uit de verf', bleef propaganda". 5 De sfeer op deze avond wordt in
de krant als volgt beschreven: "In de pauze werden de aanwezigen op royale wijze onthaald door de directie van de Concertzaal, die in alle foyerzalen tafels met lekkernijen had laten aanrichten. Wij vernemen dat na afloop de spelers warm gehuldigd zijn evenals de auteur, die ten toonele geroepen en door den burgemeester van Zeist toegesproken [isJ".6
Roelvink was als litterair secretaris
THEATERGESCHIEDENIS VAN FIGI
Voorbeeld : Klik op de tekst voor meer
Organisatie: Gemeentearchief Zeist