Uw zoekacties: Beeldbank (2)
beacon
26  afbeeldingen
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT003003423 Foto: de Purmerender Hidde Romeijn houdt er een uit de hand gelopen hobby op na. Vanwege zijn liefde voor de spoorwegen verricht hij als vrijwilliger werkzaamheden uit aan het Limburgse Miljoenenlijntje.( het peperdure spoorwegtraject tussen Kerkrade en Schin op Geul)
Datering:
04-01-1994
Datum vervaardiging:
31 december 31-12-1993
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Bruijn, Rob
Persoon op afbeelding:
Hidde Romeijn  
Adres:
Landsmeer  
Purmerend  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001017069 VIP trein deed zondag 23 december Purmerend aan. Waarschijnlijk voor
het laatst.
Liefhebbers van treinen uit de wijde omgeving kregen zondagmiddag de
kans om hun camera's scherp te stellen op de ViP-carvan de Nederlandse
Spoorwegen. Een van de laatste kansen, want de elite trein werd twee
maanden later uit de roulatie genomen.
Om 1.4.15 uur rijdt het opvallende vervoermiddel stapvoets langs de
Purmerendse stations om vervolgens koers te zetten naar Kwadijk.
De wagen, waarvan er maar één in Nederland rijdt, is ingedeeld in twee
salons en zelfs voorzien-van een mobilofooninstallatie.
Als er geen staatsbezoeken of koninklijke verplichtingen zijn, is hij
beschikbaar voor zakelijke doeleinden of familiefeesten.
Datering:
1990
Datum vervaardiging:
23-12-1990
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Weel, Hans van
Adres:
Purmerend  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001017068 Foto: Familie Innink in VIP-trein.

VIP trein deed zondag 23 december Purmerend aan. Waarschijnlijk voor
het laatst.
Liefhebbers van treinen uit de wijde omgeving kregen zondagmiddag de
kans om hun camera's scherp te stellen op de ViP-carvan de Nederlandse
Spoorwegen. Een van de laatste kansen, want de elite trein werd twee
maanden later uit de roulatie genomen.
Om 1.4.15 uur rijdt het opvallende vervoermiddel stapvoets langs de
Purmerendse stations om vervolgens koers te zetten naar Kwadijk.
De wagen, waarvan er maar één in Nederland rijdt, is ingedeeld in twee
salons en zelfs voorzien-van een mobilofooninstallatie.
Als er geen staatsbezoeken of koninklijke verplichtingen zijn, is hij
beschikbaar voor zakelijke doeleinden of familiefeesten.

Datering:
1990
Datum vervaardiging:
23 december 1990
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Marco Bakker
Persoon op afbeelding:
Innink  
Adres:
Purmerend  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001017065 Moeder met haar twee kinderen stappen een trein in.
Datering:
1989
Datum vervaardiging:
juni 1989
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Marco Bakker
Adres:
Purmerend - Beatrixplein  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001017063 Foto: Voormalig NS conducteur René Evertsen „Je moet wel steun kunnen
verwachten als je onder diensttijd letsel oploopt."

Treinconducteurs krijgen steeds meer last van agressieve treinreizigers.
Het geweld tegen conducteurs is hand over hand toegenomen sinds vorig
jaar passagiers niet meer verplicht zijn vooraf te melden dat ze geen
kaartje hebben. De spoorwegpolitie kreeg in 1987 111 meldingen van
geweld, twee keer zoveel als het jaar daarvoor. In 85% van de gevallen
hadden de geweldplegers geen kaartje.
Vooral de zogenaamde discotreinen zijn „een hel voor conducteurs".
E. Poptie van de Federatie Spoorwegpersoneel Vakvereniging (FSV) zat
zaterdag in de beruchte laatste trein van Amsterdam naar Alkmaar.
„Ik schrok er zelf van. Het leek wel oorlog", zegt de vakbondsman.
Ondanks de aanwezigheid van twee man spoorwegpolitie, twee groepschefs
en twee conducteurs
vochten de passagiers onderling al voor de trein vertrok.
Volgens R. Shepherd, afdelingshoofd rayon Amsterdam van de FSV, wordt er
elke dag wel geweld gebruikt tegen conducteurs.
De FSV vindt dan ook dat de Nederlandse Spoorwegen beter moeten waken
over de veiligheid van het personeel.
Conducteurs zouden moeten beschikken over portofoons waarmee ze
rechtstreeks de politie kunnen waarschuwen.
Nu moet een conducteur nog op een station de spoorwegpolitie bellen met
het risico dat de lastige passagiers gevlucht zijn. Ook het nieuwe systeem
telerail (een soort boordtelefoon waarmee vanuit de trein gebeld kan
worden) is niet ideaal.' De telerail hangt voorin de trein en onverlaten
kunnen de conducteur verhinderen, er naar toe te gaan.
Bovendien heeft de vakvereniging er bij de NS op aangedrongen twee
conducteurs op elke nachttrein te plaatsen.
„Met zijn tweeën werkt prettiger en je hebt minder last van agressieve
reizigers", aldus vakbondsman Shepherd. Op dit moment is het vaak zo dat
er maar een conducteur
Datering:
1988
Datum vervaardiging:
4 februari 1988
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Weel, Hans van
Persoon op afbeelding:
René Evertsen  
Adres:
Purmerend  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001017062 Locomotief door Purmerend.
Datering:
1988
Datum vervaardiging:
2 september 1988
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Weel, Hans van
Adres:
Purmerend  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001001601 Foto v.l.n.r.; het spoorhuisje aan de Kogerdijk nummer 1 te Kwadijk (gesloopt in 1983), daarnaast een woning aan de Kogerdijk nummer 3 en helemaal rechts een woning aan de Kogerdijk nummer 4 te Kwadijk.
Rechts zien we nog een trein aankomen.
Datering:
voor 1983
Datum vervaardiging:
voor 1983
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Stuifzand, Tineke
Adres:
Kwadijk  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001013025 Nadat de vorige station uit 1882 tegen de vlakte was gegaan in 1957 werd een nieuw station door de architect ir. K. F. G. Spruit uit Overveens ontworpen en opgeleverd.
Datering:
1975
Datum vervaardiging:
ca.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Uitgever:
Muva
Adres:
Purmerend - Stationsweg  
Formaat binnen:
9,5 x 14 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001008102 Parkeerterrein Wheermolen, met op de achtergrond de Boeierflat.
Rechts zie je nog een spoorbaan waar een trein komt aanrijden. Links de Pwa Mavo in de Botterstraat.
Datering:
1972
Datum vervaardiging:
maart 1972
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Adres:
Purmerend - Boeierstraat  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001008231 Aanleg 2e rail NS station Overwhere. Aankomst van een trein. Rechts de woningen in de Boeierstraat.
Datering:
1971
Datum vervaardiging:
ca. 1971
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Adres:
Purmerend - Churchilllaan  
Purmerend - Boeierstraat  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001013024 
Nadat de vorige station uit 1882 tegen de vlakte was gegaan in 1957 werd een nieuw station door de architect ir. K. F. G. Spruit uit Overveens ontworpen en opgeleverd.
Datering:
1970
Datum vervaardiging:
ca.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Drukker:
JosPé
Uitgever:
Cruyff
Titel:
N.S. Station Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg  
Formaat binnen:
9,5 x 14 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001013023 Nadat de vorige station uit 1882 tegen de vlakte was gegaan in 1957 werd een nieuw station door de architect ir. K. F. G. Spruit uit Overveens ontworpen en opgeleverd.
Datering:
1970
Datum vervaardiging:
ca.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Drukker:
Van Leer's Fotodrukindustrie b.v.
Uitgever:
Rijkenberg Boekhandel
Titel:
N.S. station Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg  
Formaat binnen:
9,5 x 14 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001013022 Nadat de vorige station uit 1882 tegen de vlakte was gegaan in 1957 werd een nieuw station door de architect ir. K. F. G. Spruit uit Overveens ontworpen en opgeleverd.
Datering:
1970
Datum vervaardiging:
ca.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Drukker:
JosPé
Uitgever:
van den Hoorn boekhandel
Titel:
N.S. Station Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg  
Formaat binnen:
9,5 x 14 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001010368 Grens Wheermolen-overwhere.
Stolpboerderij aan de Wheredijk.
Rechts: rijd een dieseltrein over het spoor.
Datering:
1969
Datum vervaardiging:
februari 1969
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Adres:
Purmerend - Wheredijk  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001010367 Stolpboerderij aan de Wheredijk.
Rechts: rijd een dieseltrein over het spoor.
Datering:
1969
Datum vervaardiging:
februari 1969
Uiterlijke vorm:
Foto's
Vervaardiger:
Oortwijn, Maarten
Adres:
Purmerend - Wheredijk  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001016261 Aanvoer aan station N.S. Purmerend voor "De Spar", Doets handelsonderneming.
Datering:
ca. 1965
Datum vervaardiging:
ca. 1965
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend - Stationsweg  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001004586 De dieseltrein rolt langs het nieuwe bouwterrein Overwhere.
Datering:
1957
Datum vervaardiging:
03-1957
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend - Wijk: Overwhere  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001012503 Burgemeester Cramwinckelplantsoen, met links treinstation Purmerend centraal
Datering:
1955
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Uitgever:
Hemsbergen, J. van
Adres:
Purmerend - Cramwinckelplantsoen  
Notabene:
Dit plantsoen is vernoemd naar Hendrik Cramwinckel, deze was geboren op 1 mei 1875 te Veendam. Hij is een tijd majoor geweest in het Oost Indische leger. En op 25 oktober 1923 werd hij burgemeester van Purmerend en op 1 juli 1939 is hij met eervol ontslag vertrokken.
Formaat binnen:
9,5 x 14 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005076 Railverkeer, baanwerkers aan het werk.
Datering:
1950
Datum vervaardiging:
ca. 1950
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005075 Railverkeer, baanwerkers aan het werk.
Datering:
1950
Datum vervaardiging:
ca. 1950
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001005074 Railverkeer, groep mensen bij een goederenwagon.
Datering:
1950
Datum vervaardiging:
ca. 1950
Uiterlijke vorm:
Foto's
Adres:
Purmerend  
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
Mulder-z-0094 Foto: Crailo 1920.
Links voor: het seinwachtershuis waar Gerrit Jan Milius werkte.
Gerrit Jan Milius, geboren op 11-01-1877 te Utrecht, overleden op 05-05-1948 te Utrecht.

Datering:
ca. 1920
Datum vervaardiging:
ca. 1920
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Ariën van Waterland
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001013201 Mobilisatie 1914 - 1918.
Soldaten die aankomen per trein in Purmerend.
Datering:
1914
Datum vervaardiging:
1 augustus
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Adres:
Purmerend  
Formaat binnen:
9,5 x 14 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001013021 Op 11 oktober 1882 kwam de eerste zandtrein in Purmerend aan voor de spoorweg naar Enkhuizen en op 12 mei 1884 de eerste stoomtrein die Purmerend aan deed. Dit was ook het moment dat het station in gebruik werd genomen. In 1957 werd het gesloopt.
Datering:
1910
Datum vervaardiging:
ca.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Uitgever:
Koop.J.N.
Titel:
Station Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg  
Formaat binnen:
9,5 x 14 cm
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
WAT001013020 Op 11 oktober 1882 kwam de eerste zandtrein in Purmerend aan voor de spoorweg naar Enkhuizen en op 12 mei 1884 de eerste stoomtrein die Purmerend aan deed. Dit was ook het moment dat het station in gebruik werd genomen. In 1957 werd het gesloopt.
Datering:
1910
Datum vervaardiging:
ca.
Uiterlijke vorm:
Ansichten
Uitgever:
Knoop.J.N.
Titel:
Station H.IJ.S. Purmerend
Adres:
Purmerend - Stationsweg  
Formaat binnen:
9,5 x 14 cm