Uw zoekacties: Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als...

Beeldbank (2) ( Waterlands Archief, Geheugen van Regio Waterland )

beacon
 
 
Erfgoedstuk
Foto
VHP002000027_0079 Het Noordhollands Kanaal is gegraven tussen 1819 en 1824 als aanzet van koning Willem I, die de Amsterdamse haven beter bereikbaar wilde maken. Veelal werd gebruik gemaakt van bestaande waterwegen, die verbreed, rechtgetrokken en verdiept werden. Zo is nabij Purmerend de Beemsterringvaart gebruikt door de Kanaaldijk landinwaarts te verleggen. Verder de westelijke stadsgracht, waarvoor de wallen en bolwerken zijn weggegraven tot de Kanaalschans. De Neckerpoort en de Amsterdamse Poort moesten worden gesloopt. De oude verbinding met de Purmerlandergouw werd doorgraven, waarna op die plek gedurende de eerste 15 jaar een vlotbrug heeft gelegen als oeververbinding. Vanaf deze plek langs Ilpendam en verder Watergang lag de “Trekvaart naar Amsterdam”, die in 1660 gegraven is. Deze trekvaart werd eveneens verbreed en uitgediept. De aanleg van het Noordhollands Kanaal, betekende veel voor onze stad. Purmerend was goed bereikbaar voor de grote koopvaarders en andere schepen. Zo kon de houthandel Brantjes zich hier vestigen, die veel hout vanuit Noorwegen en Rusland liet komen om hier te verwerken. Maar ook was de Purmerender markt goed bereikbaar voor de aanvoer van vee vanuit heel Noord-Holland.(Bron: Jan Dekkers: “Van Kaatjessteeg tot Padjedijk, herkomst van de Purmerendse straatnamen”)
Jan Blankenbrug in aanbouw
Datum vervaardiging:
omstreeks 1997
Uiterlijke vorm:
Foto's
Deelcollectie:
Vereniging Historisch Purmerend
Adres:
Purmerend - Jaagweg